fbpx
Blue Hors,  Catago Equestrian,  ECCO,  Pavo,  PEEK 2019,  Spring

Prioritering af tiden. Det kan være svært

Så er der gået 3 måneder af første semester på bioanalytiker uddannelsen. Det er helt vildt hvordan tiden er gået. Endda med 4 ugers praktik i oktober måned. Der er godt nok sket ting og sager gennem tiden.

Det kan være svært at finde en god rutine i hverdagen. Det er svært at finde tid til hesten. Det er også svært at prioritere tingene. Jeg har heldigvis fundet en god måde at nå det hele. Det er også nemmere for mig at finde ud af hvad jeg skal bruge meget tid og mindre tid på.

Rutine i skolen 

På skolefronten har jeg fundet ud af hvad der er vigtigst. Selvfølgelig er det en god ide at deltage i alt undervisning.  Dog kan det til tider være svært at nå de ting man gerne vil ved siden af skolen, såsom at ride og nusse om Kasus.

Når det kommer til de forskellige undervisningsformer, så prioriterer jeg sådan her:

  1. Laboratorie øvelser
  2. Forelæsning
  3. Workshop
  4. Andet

Laboratorie øvelser er en super god ide at møde op til. Det kan være svært at forestille øvelsen for sig, hvis man ikke har været der og arbejdet med det. Jeg kan rigtig godt lide at arbejde i laboratoriet. Der kan man også afprøve sin viden fra forelæsningerne.

Forelæsningerne er også rigtig gode at komme til. Jeg sørger altid for at jeg har læst op på forelæsningen aften inden og skrevet gode noter dertil. På den måde kan jeg bedre koncentrere mig om at lytte og skrive nogle noter til.

Svært at multitaske

Jeg synes at det er svært at skrive noter til en forelæsning, derfor foretrækker jeg at have læst op til forelæsningen aften inden. På den måde behøver jeg ikke at tage noter til forelæsningen.

Workshops laver man opgaver der ligger op til forelæsningen man havde inden. Undervisningen er opbygget således.

Forelæsning – workshop evt. laboratorie øvelse.

I workshops kan man få hjælp af undervisere hvis man har svært ved det. Det er rent og skær at løse opgaver som man kender fra folkeskole, gymnasium osv. Til nogle workshops står der svar til opgaverne til sidst i dokumentet. Så kan man tjekke med sig selv, om man har lavet det rigtigt.

Arbejdsmiljø betyder meget

Hvis den sidste workshop ikke er så svær (Jeg kigger altid på opgaverne aften inden), så tager jeg hjem og lavet dem. Jeg arbejder bedst hjemme hvor der er fred og ro. Det er der ikke altid i en klasselokale. Jeg har desuden 1 t og 30 minutters transport begge veje hver dag. Jeg oplever tit at hvis jeg tager hjem i stedet for at blive til workshop, så sparer jeg tid. Weird I know! Dette betyder at jeg har mere tid hos hesten.

Hvordan når jeg hesten?

Nok om skole. Nu skal vi til hvad indlægget rigtigt handler om. Hvordan i al verden får jeg tid til Kasus, når jeg skal møde 8:15 og har nogle gange haft fri klokken 17. Der kommer jeg hjem ved 19 tiden.

Det jeg gør er at jeg taget ud til Kasus så snart jeg har trådt min fod ind ad døren. Så er jeg færdig hos Kasus ved 21 tiden. Så skal jeg læse. De dage hvor jeg har fri klokken 17, har jeg lavet workshops opgaverne til workshops. Så er de i det mindste lavet. Så skal jeg “kun” forberede mig til de forelæsninger der er. Der er typisk 2 om dagen.

Tiden efter praktikken

Da jeg kom tilbage på skolen efter praktikken, har det været en del nemmere at nå det hele. Jeg har haft færre timer og klokken er 21 mens jeg skriver dette indlæg. Før praktikken der ville jeg sidde og læse til omkring klokken 24 og så stå op klokken 5 for at komme i skole. Det siger meget at der er kommet luft i min skema.

Hestens træningsplan

Kasus bliver trænet efter en fast plan (mere eller mindre). Det består af 1 longedag, 1 spring dag, en fridag og 4 dressur dage. Nogle gange bliver longedag skiftet ud med ridning. Typisk giver jeg Kasus fri fredag, fordi at der er fredagsbar på skolen. Det er også vigtigt at være social og skabe venskaber for livet. For studiet kan være meget hårdt til tider.
Dog synes jeg at det er det hele værd. Jeg er så glad for det og jeg er kommet på den rette hylde i livet, når det kommer til uddannelse. Jeg startede på HA almen sidste år på CBS og det var slet ikke noget for mig.

Flere timer i døgnet tak!

Jeg ville dog ønske at der var flere timer i døgnet, så det ikke behøver at være ret presset hele tiden. Det kræver en rutine, god måde at tage noter på, prioritere rigtigt og kæmpe. Så skal det nok betale sig på lang sigt. Men jeg elsker mit liv for tiden.

Video fra torsdags longering

I får også en video fra longering i går. Jeg bruger pessoa på Kasus. Det er vigtigt at den ikke er for stram at han spænder op, men heller ikke for løst at det har ingen effekt. Jeg holder hele tiden øje med hvordan han går. Kasus kan godt løfte sit hoved op men kommer på plads igen. Stroppen bag hans bagparti holder hans bagpart på plads, således at han ikke “smider” den. Han skal arbejde bagfra og frem når man rider. Jeg synes at det virker godt på Kasus. Nogle gange hiver jeg bomme ud. Det er også en god træning for at ændre bevægelsesmønstre i det at Kasus skal løfte benene lidt mere op og være i takt.

I må have en rigtig dejlig dag.

Tidligere indlæg skrevet af mig findes her

Sadelproblemer?

Gymnastik spring

Du kan hvad du vil, bare du vil det nok – del 2

Du kan hvad du vil, bare du vil det nok

Verdens bedste træner

Sart hest, hvad gør jeg?

Efterår er lig med muk

Praktik – hvad har jeg taget til ig?

Comeback – superhest

Påvirkes heste af vores følelser?

Hvorfor vælge ridning?

Årets PEEK-partnere afsløret

Studiestart – Den første uge

Sikken en weekend – arbejdsdag

Træning – Husk dig selv

Hovpleje – besøg af smed

Hvad spiser min hest??

Skybrud = vandtræning

Hverdagslækker hest

Eventyret med Kasus

Ønsker til hesten og mig selv

Velkommen til os

 

 

 

 

 

 

fb-share-icon

Jeg hedder Laura og er 23 år gammel. Jeg læser til bioanalytiker og jeg har en hest. Han hedder Klintegårdens Kasus og han er 10 år gammel vallak. Vi rider dressur og spring, dog mest spring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *