fbpx
Blue Hors,  Catago Equestrian,  Dressur,  ECCO,  Pavo,  PEEK 2020,  Spring

Lidt læren om marketing på sociale medier!

Vi er stadig fanget hjemme i den her surrealistiske Corona-pandemi. Jeg finder det ret svært at forstå, at det faktisk sker lige nu. At vi i 2021 er sendt hjem grundet en speciel og smitsom virus. Vores lærere fra efterskolen arbejder på højtryk for at motivere os, elever, til at få lavet vores ting. Jeg har kæmpe respekt for hvor gode de er til, at holde vores håb og humør oppe, sammen med fællesskabet. Også selvom det virker rimelig nytteløst for os alle. 

All-In, marketing

Jeg har før nævnt, at jeg går i den her klasse med stor fokus på innovation og iværksætteri. De sidste par uger har vi haft almindelige fag, da det er svært at arbejde rigtig “all-in-agtigt” hver for sig. Vi plejer at lave rigtigt, rigtigt meget gruppearbejde. Jeg har glædet mig til at komme i gang med rigtig All In igen, og det er vi i denne uge! 

Vi har arbejdet rigtigt meget med marketing, og så undersøger vi en masse omkring reklame på de sociale medier. Det fandt jeg ret interessant at dele ud af her på min PEEK, da det jo også er en stor del af konkurrencen. 

Hvordan indvirker reklamer på vores hjerne?

Vi skulle læse denne artikel om, hvordan man gennem reklame kan påvirke hjernen så meget, at man hellere vil købe ét produkt, frem for et andet. Jeg synes virkelig at det er interessant, hvor meget marketing gør. Hvordan man som virksomhed kan sælge et produkt ved at vise det igen og igen og igen. Det her med, hvordan reklamer frister os mennesker! Det er næsten uhyggeligt, at man i en branche som marketing kan påvirke så meget, at det kan ses i en menneskehjerne! Jeg synes virkelig at det er yderst fascinererene. Det er netop sådanne ting, jeg elsker at nørde i. Måske er det en HHX jeg skal tage mig, efter efterskolen. Hahah!

Sociale medier er de nye reklameblade!

Vi har lært om skjult reklame, og har i tråd med det, læst denne side. Jeg fandt den ret relevant at dele her under PEEK, fordi det er ret vigtigt at have viden om. Det er vildt, hvor meget vi, almindelige mennesker, bliver eksponeret for, af reklame. Specielt på sociale medier! Faktisk er i gennemsnit hver 4. opslag vi ser på vores Facebook-feed, sponsoreret (tjek selv!). Det giver sig selv, at det så kræver meget at få produktet helt igennem til forbrugeren. Det er derfor, at vi har eksempelvis instagram- eller facebookalgoritme, og derfor, at man trykker af på cookies på nettet. 

Har i nogensinde tænkt på, hvorfor den øverste knap når man trykker cookies af, altid er grøn? Det er nudging, som gør at vores hjerne tror at lige dén knap, er den rigtige at trykke på. Selvom det til tider er bedst at trykke på den nederste, grå knap, hvor der står: “Tillad kun nødvendige cookies”. Det er op til hver enkel person, hvor meget data man vil give til diverse virksomheder. På den måde, bliver sponsorerede opslag tilpasset hver eneste bruger. Ret vildt!

Reglerne for reklame

Det er først i dag, at jeg er blevet klar over reglerne for reklame på sociale medier.

Et uddrag fra en lille test, vi tog!

Specielt det her med skjult reklame, var jeg ikke klar over vigtigheden af. Mest fordi at man jo ikke bare må tagge partneren, men at man oprigtigt skal skrive “reklame”, “annonce” eller “Add” i opslaget. Jeg ser tit en masse opslag, hvori at partneren bare bliver tagget. Det har jeg også selv gjort, men det vil jeg så ændre nu, hvor jeg er blevet bevidst om det. Og så tror jeg bestemt at jeg fremover skal være mere kildekritisk overfor opslag med skjult reklame! Jeg er med på, at de sponsorerede opslag er vigtige for sociale medier, hvis vi skal blive ved med at bruge dem, gratis. Vores “betaling” er al den data, medierne kan indsamle om os. Jeg synes faktisk også at det er rart at få reklame, af og til. Så længe at det er relevant for mig!

PEEK-konkurrencen er snart forbi

De sidste mange dage er forsvundet for mig. Jeg er stadig lidt nede i det hul, depressionen graver. Det er en smule svært at se lys, når vi står midt i en pandemi med restriktioner der bliver forlænget igen og igen. Det skal bare ikke have lov til at holde mig fra de ting jeg elsker, så al min energi bruger jeg i stalden, og hvis jeg har bare lidt overskud, her på PEEK. Der er kun få dage til, at PEEK er forbi for denne gang. Det er jeg ret ærgrelig over, fordi jeg NYDER at skrive herinde. Mon ikke, jeg ser om jeg kan oprette en rigtig blog på Riders Notebook i stedet? Det kunne være ret hyggeligt! 

Jeg vender tilbage i morgen, for jeg har stadig SÅ meget på hjerte. 

Tusind tak for at have læst med, det betyder virkelig meget! Du kan følge med i Sols og min hverdag her. 

fb-share-icon

Mit navn er Liv, jeg er 17 år gammel og heldig ejer af en skøn pony, ved navn Aastrupgaards Sol. Lige nu tilbringer vi vores tid på Skrødstrup Efterskole, hvor jeg tager min 10. klasse. Her satser vi på at få et fantastisk år med masser af ridesport og nye, gode venner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *